Een hele dag stilzitten kan klachten veroorzaken. Afwisselen tussen zitten en bewegen voorkomt dit, evenals pauzes, een goede werkplek en stresspreventie. Computerwerk afwisselen met fysieke activiteit en ontspanning leidt tot meer vitaliteit en duurzame inzetbaarheid thuis en op kantoor. Hier volgen 10 gezond werken tips voor meer vitaliteit. De meeste tips zijn wel bekend maar herhaling en bewustwording helpen bij gezond werken thuis en op kantoor.

1. Persoonlijke effectiviteit tip

Beperk uw doelen: probeer multitasken te voorkomen want schakelen tussen taken maakt u minder productief.

2. Leefstijl tip

Lachen is gezond! Lachen werkt stressverlagend, pijnstillend en stemmingverbeterend.

3. Minder zitten tip

Probeer telefoongesprekken zoveel mogelijk staand te voeren.

4. Stresspreventie tip

Stresspreventie is ook zelf in kaart brengen wat energie geeft en wat energie verslindt. Durf – nee- te verkopen en kom met alternatieven.

5. Werkplek tip

Houd uw muis en muismat altijd zo dicht mogelijk bij het toetsenbord.

6. Effectieve communicatie tip

Wees open. Mensen raken gemotiveerd doordat u open voor hen bent. U realiseert uw doelen beter door effectieve communicatie.

7. Voorkom klachten

Leer sneltoetsen gebruiken. U werkt efficiënter en verkleint de kans op RSI/Kans klachten.

8. Werkstijl tip

Sluit uw ogen een minuut en ontspan.

9. Werkhouding tip

Stel uw stoel zo in dat de rugleuning iets naar achter staat.

10.Stresspreventie tip

Informatiestress? Check de e-mail maximaal drie keer per dag en handel zoveel mogelijk direct af.

 

Dit zijn voorbeelden van de Gezond werken tips die voorkomen in WorkPace. WorkPace kan ondersteunen bij meer vitaliteit thuis en op kantoor door ontspanning en beweging. De software geeft meldingen wanneer u het best in beweging kan komen en geeft tips ter ontspanning. Het voorkomt te intensief en lang achter elkaar door werken.

De Gezond werken tips worden getoond in de ontspanpauzes en beweegpauzes. Ze gaan over Effectieve communicatie, Minder zitten, Leefstijl, Persoonlijke effectiviteit, Stresspreventie, Werkstijl, Werkplek en werkhouding en Sneltoetsen.

ergonomie

Wissel zittend en staand werken regelmatig af

Aanbevelingen voor het gebruik van zit-sta bureaus

Download gratis
ergonomie

Sta elk half uur op als u veel zit!

Mensen die veel stilzitten hebben een grotere kans op vroegtijdig overlijden dan mensen die tussentijds bewegen.

Download gratis
ergonomie

Wat is er mis met langdurig zitten?

‘Zitten is het nieuwe roken!’ Dit lees je tegenwoordig vaak. Maar is zitten echt zo slecht voor je? En is het logisch om de risico’s te …

Download gratis